BESPLATAN PREVOZ VELIKA POBEDA RADNOG NARODA
Nova komunistička partija Jugoslavije (NKPJ) i Savez komunističke omladine Jugoslavije (SKOJ) odluku nadležnih da od 1.januara 2025. godine javni gradski prevoz u Beogradu bude potpuno besplatan, sa ponosom ocenjuju kao veliki uspeh i pobedu narodne kampanje čiji su najborbeniji deo, od prvog dana njenog sprovođenja, bili upravo naša Partija i omladinski Savez.
Podsećanja radi, još 2011. godine pokrenuta je kampanja za raskid štetnog ugovora kojim je turskoj privatnoj firmi, po osnovu implementacije Bus plus sistema, omogućen enormni profit naplatom karata u gradskom prevozu u Beogradu. Proklamovani su zahtevi kampanje, da se Bus plus sistem ukine i da gradski prevoz bude potpuno besplatan.
Kako je vreme proticalo pojedine aktivističke grupe, koje su pored NKPJ i SKOJ-a sprovodile tu kampanju, shodno svojoj buržoaskoj prirodi iako ostavši pri zahtevu da ugovor sa Bus plusom mora biti raskinut sa druge strane su pak odustale od onog da javni gradski prevoz bude besplatan za sve korisnike. Za razliku od tih grupacija, NKPJ i SKOJ su od prvog do poslednjeg dana kampanje zastupali stanovište da javni gradski prevoz mora da bude potpuno besplatan po ugledu na prvu zemlju socijalizma, Sovjetski Savez.
Aktivisti NKPJ i SKOJ-a su u okviru kampanje, koju dosledno i uporno sprovode punih 14 godina, zacrtali ostvarenje dva osnovna cilja. Prvi je bio raskid ugovora sa privatnom firmom Kentkart kojoj su buržoaske vlasti dozvolile da implementacijom Bus plus sistema u vozilima javnog gradskog sabraćaja ubira značajan deo profita ostvarenog prodajom karata. Takav ugovor je u potpunosti bio protiv interesa kako putnika tako i samog Grada Beograda,
Prvi cilj je uspešno ostvaren početkom 2023. kada je ugovor o javno-privatnom partnerstvu sa Kentkartom raskinut a najavom uvođenja potpuno besplatnog javnog prevoza u Beogradu od 1. januara 2025. godine, sasvim je izvesno da će biti realizovan i drugi.
NKPJ i SKOJ ističu da je najpravedniji i najučinkovitiji način da se finansira javni gradski prevoz naplata taksi privatnim kompanijama koje su ekstraprofiteri a takvih na teritoriji Beograda ima dosta.
Iako je Bus plus sistem ukinut i naplate karata u Beogradu više neće biti, čime je kampanja Partije i SKOJ-a okončana pobedom, interes radnog naroda u segmentu javnog gradskog prevoza i dalje je ugrožen time što na velikom broju linija saobraćaju privatni prevoznici. Na taj način, potpuno bespotrebno, novac iz budžeta Grada odlazu u džepove privatnog kapitala koji zarad sticanja profita ne vodi dovoljno računa o ispravnosti i bezbednosti svojih vozila.
Stoga NKPJ i SKOJ zahtevaju od gradskih vlasti da odmah raskinu ugovore sa privatnim prevoznicima a da sve zaposlene u njima preuzme Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“ koje bi bilo jedino ovlašćeno za transport putnika.
Takođe, NKPJ i SKOJ zahtevaju od gradskih vlasti u svim opštinama u Srbiji u kojima postoji javni prevoz da donesu odluke da ta usluga bude potpuno besplatna kao i da mogu da je obavljaju samo preduzeća u javnom vlasništvu.
NKPJ i SKOJ ističu da pobeda kampanje za besplatan prevoz u Beogradu pokazuje da se po istom modelu, uz visok stepen zalaganja i discipline, mogu ostvariti i druge inicijative za interese radnog naroda i omladine. Primera radi, za besplatno studiranje i ukidanje Bolonjske deklaracije, subvencionisanje plaćanja komunalnih usluga, izgradnje stanova po pristupačnim cenama za radničku klasu i omladinu finansirane iz budžeta, ukidanje rada nedeljom za trgovačke radnike i tako dalje.
NKPJ i SKOJ pozivaju progresivne organizacije i pojedince u Srbiji da se priključe kampanjama za sprovođenje ovih kao i svih drugih istinskih narodnih inicijativa.
Sekretarijat Nove komunističke partije Jugoslavije,
Sekretarijat Saveza komunističke omladine Jugoslavije
Beograd,
22.12.2024.